Kritieke onderdelen van fase 2: train

Kritieke onderdelen van fase 2: train

Geef medewerkers een transformationele ervaring

Tailor - Train - Take Control

Ons aanpak van transities bestaat uit 3 overzichtelijke fasen: Tailor, Train en Take Control. Deze fasen geven weer hoe je een transitie of verandering vormgeeft, tot executie brengt en borgt in de organisatie. Binnen deze fase wordt een eenvoudige hoofdvraag beantwoord:

Fase 2: Hoe zorgen we ervoor dat iedereen zijn / haar gedrag verandert?

Kritieke onderdelen van fase 2: Train

Organisaties leveren trainingen en andere interventies op die een transformationele ervaring bieden. 

Trainingen moeten plezierig zijn, verandering van gedachtenprocessen en vaardigheden sturen en opgeleverd worden in werkvormen die de moderne student aanspreken. 

Live trainingen blijven belangrijk, maar moeten voor de grootste impact van het traject gecombineerd worden met online trainingen en virtuele trainingen, uitgebreid met technologie en versterkt door effectief management.

Lever een transformationele ervaring

Als deelnemers hebben genoten van een training, staan ze meer open om het geleerde ook in de praktijk toe te passen.  Ze zullen eerder accepteren dat ze gecoacht worden en het geleerde wordt versterkt. Daarnaast zijn ze meer bereid om in de toekomst andere trainingen te volgen. Inspirerende trainingen motiveren zelfs de meest ervaren medewerkers en creëren bereidheid om te veranderen en te transformeren.

Gebruik diverse trainingsmethoden en vormen

De tijd van alleen klassikale trainingen is voorbijgestreefd door ontwikkeltrajecten die gebruik maken van meerdere methodieken en manieren van leren. Het opleveren van trainingen in meerdere vormen is boeiender voor deelnemers en heeft een cumulatief effect op het leren.

Herhaling en versterking van het geleerde

Uit alle onderzoeken naar leren en ontwikkelen blijkt dat een robuuste versterking  noodzakelijk is om het geleerde te laten beklijven. Toch gebeurt het nog te weinig. De beste manier voor retentie is regelmatige herhaling en versterking van wat er geleerd moet worden. Besef dat zonder herhaling 77% van het geleerde in 6 dagen alweer vergeten is.  

Certificering van deelnemers

Certificering bevestigt dat deelnemers over bepaalde vaardigheden beschikken. Alleen een test afnemen is daarvoor onvoldoende. Deelnemers moeten hebben bewezen over een bepaalde vaardigheid te beschikken, voordat ze gecertificeerd worden (en naar een volgende training kunnen). Naast testen moeten daarom andere manieren worden ingezet om te bewijzen dat deelnemers de vaardigheid beschikken. Alleen dan heeft een certificaat de goede functie.

Diverse manieren en vormen van trainen

Om trainingen boeiend te maken en een cumulatief leereffect te creëren, worden trainingen in diverse vormen en op diverse manieren opgeleverd. 

Live training

Virtuele training

E-learning

Video e-mails

Gamification

Simulaties

Coaching

Train een ander

Manieren om het geleerde te versterken en te herhalen

Als deelnemers aan een training één keer aan een idee worden blootgesteld, is de retentie minder dan 10%. Als over een tijdsspanne het idee 6 keer wordt gepresenteerd, kun je retenties behalen van meer dan 90%. Met goed uitgevoerde herhaling en versterking van het geleerde, creëer je voor jaren een blijvende impact op mensen en resultaten.

Versterking van
concepten

Versterking van verwachtingen

Versterking van
motivatie

Versterking door
aanvullend leren

Actieplanning en
beoordeling

Oefenen en
feedback

Inbedden van
technologie

Optimale onboarding processen

Neem de eerste stap naar succesvolle transities

Neem de eerste stap om te leren hoe we bij De Transitie Kamer succesvolle transities vormgeven en implementeren.

"70% van de medewerkers staat ervoor open hun huidige baan te verlaten, om te werken voor een organisatie die erom bekend staat dat ze investeren in het opleiden en laten leren van hun medewerkers."